tisdag, februari 21, 2023

Fastlagstisdag

Idag har jag varit iväg till stan. Jag följde nämligen uppmaningen i årets fastekalender: Njut av en fastlagsbulle! Det var lätt som en plätt när jag själv inte behövde baka.

Café Favorit träffade jag min väninna och kollega vid lunchtid. Vi började med en god och näringsriktig getostsallad och övergick sedan till te, citronvitchokladkolasås tårta och som pricken på i:et, fastlagsbulle! Mums filibabba!

Det är helt enkelt underbart att dricka te här, för de tar fram en stor burk med innehåll enligt ens önskemål och smakpreferens, blandar till det hela och ger med timglas, så man vet hur många minuter man ska vänta innan teet är klart att drickas. Dagens bryggda te var vitt, men jag valde grönt med ingefära och citron istället. På det här stället är alltså te en allvarlig och smakfull sak. Inga påsar och halvljummet vatten här inte!

Verkade som om halva stan var här och smaskade på fastlagsbullar idag eller hämtade sådana för att sedan avnjuta dem hemma. Ibland hamnade kunderna att vänta lite medan bullarna fylldes. Alltså garanterat färskvara.

Innan jag for iväg till stan hann jag sticka en lite halvhjärtad provlapp för JyJy2023-projekt nummer 16. Efter lite funderande och mediterande lade jag upp 140 maskor nu i kväll på stickor nr 3 och hoppas på det bästa. I värsta fall får det bli dockkläder!

Nu har jag inte många projekt kvar att starta, skönt. Men lite knepigt att jag nu just har så många idéer och det känns som om jag skulle kunna starta minst sju projekt till, så hur ska jag nu prioritera? Hjääälp!

Bisin min tycker att jag råddar och har alldeles för mycket grejer på bordet. Förstår ni vad han menar?

Mitt JyJy2023-projekt nr 12 stickade jag på igår kväll och det ser faktiskt bättre ut än vad jag förväntade mej. Ett riktigt trevligt mönster, men fortfarande funderar jag på om jag borde ha något yllegarn istället för bomullsgarn. Men det här kan ju bli en sommarsjal, inte sant?

Bra saker idag:
  • Sovmorgon och jag sov ända till halvnio. En riktigt bra tid att stiga upp, för då har jag inte sovit bort halva dagen och är inte heller för trött.

  • Ledig dag och har då tid att gå på café och träffas. Jag känner mej nu nästan, som en "normal" kvinna. En som träffar sin väninna liksom.

  • Bisin min lagade middag, han tömde alltså en burk ärtsoppa i en kastrull och värmde den! Men vackert så. Till efterrätt hade vi de goda fastlagsbullarna från Café Favorit.
Nu ska jag avnjuta mitt kvällste och knapra på fullkornsskorpor.

Önskar er alla en riktigt skön onsdag!


Inga kommentarer: