lördag, januari 14, 2023

JyJy 2023 - 2

Viikko sitten valmistui ensimmäinen JyJy 2023 projektini:

2. Suomenlippu sukat, miehelle, ovat nyt Britaniassa!
Aloitus: 02.01.2023
Valmis: 07.01.2023
Langan menekki: 120 grammaa
Lanka: Novita 7-veljestä
Puikot: Nr 3 ja 3½
Ohje: Oma malli, lippukuva on muunnelma novitaknitsin kuvasta.

2. Finska flaggan sockor, herrstorlek
Start: 02.01.2023
Färdig: 07.01.2023
Garn: 7 bröder från Novita
Åtgång: 120 g
Stickor: 3 och 3½

För en vecka sedan fick jag de här sockorna färdiga. De värmer nu fötter i England. Tänk mina stickade sockor gick på export! Och det bästa av allt, de passade precis. Nu har jag beställning på ett par flaggsockor till samt en stickbeskrivning på mina sockor på engelska. Håhåjaa, hur ska jag klara det?

Det här var alltså alster nummer två i JyJy 2023 utmaningen. Det här passar också in i Sukkalaatikko 2023 och i Lankavarastohaaste 2023. I Socklådan (Sukkalaatikko) är det tänkt att man stickar minst ett par sockor per månad om jag minns rätt. Lankavarastohaaste, alltså garnlagerutmaningen handlar om att göra sig av med minst 100 gram garn/vecka. Det innebär alltså 5,2 kilogram på ett år och det skulle verkligen göra gott åt mitt lager, som behöver banta. Om man inte stickar eller virkar, så kan man alltid ge bort nystanet. Den gångna veckan har jag inte hunnit sticka nånting alls förrän igår! 🙈

Bra saker idag:
  • Vaknade före väckarklockan!

  • Hade oroat mej helt i onödan för första spanska lektionen efter jullovet. Vi kursister var alla lika röriga i huvudet med spanskan. 😊

  • Hade besök från grannbyn på förmiddagen och Lillan är nog ett riktigt litet charmtroll. Så sööööt! 

  • Har klarat av disken och tvättmaskinen brummar på.

  • Resåren till de nya gröna sockorna fick godkänt, trots att jag själv tycker att den är så sladdrig.

  • Äldsta sonen lagar mat! 😋
Önskar er en riktigt skön lördagskväll.

Inga kommentarer: