lördag, januari 28, 2023

Lyser och lågar

Mörkret är på väg, diskmaskinen snurrar eller nåja, den tar hand om smutsdisken. Dessvärre finns det disk kvar för nästan en maskin till. Ute är det rena rama snöstormen. Bisin min körde iväg till grannbyn för att se till fladdrande presenningar och deras fastsättning. Troligtvis ska han iväg ut i snösvängen om detta yrande fortsätter.

Min smarta klocka, som har varnat för snö i tid och otid blev idag tagen på säng och hann inte riktigt med från början. Men nu säger hon, ja, jag tror alltså att klockan är en hon, nog att det snöar. Vad lär vi oss av detta? Jo, att det är bäst att själv titta ut genom fönstret!

Bra saker idag:

  • Jag vaknade före väckarklockan!

  • Spanskan verkade helt bra och begriplig så länge läraren fanns på plats och förklarade. Men sen i något skede så faller jag pladask ur kärran och fattar liksom ingenting. Antar att det behövs mera övning är jag riktigt har tid med. Det positiva är ändå att jag har ett ganska bra ordförråd, men sen hur verb och annat ska böjas och i vilken följd orden ska komma är en helt annan sak.

  • Efter spanska lektionen i morse hann jag iväg till bokcaféet i stan och lyssna på Ulla-Lena Lundberg när hon berättade om sin bok Lyser och lågar. Det var riktigt, riktigt trevligt, för Ulla-Lena är så fin och bra. Det är faktiskt jättelänge sedan jag har varit på bokcafé, så det var ju på tiden.
    Lyser och lågar finns på min läslista, men jag vet inte riktigt när jag ska få tid med den. Kanske i sommar eller sen när jag är pensionär? Hur i hela fridens dar kan det finnas så mycket intressant man borde hinna med?

  • Äldsta sonen köpte snällt nog senaste numret av Allers, så nu är veckoslutets huvudbry räddat! Och jag har redan fyllt i de första rutorna i A-korsordet. Nu blir det lite knepiga val: Sticka eller lösa korsord?

  • Han köpte också fastlagsbullar (ja det är bullar och inte semlor! 😊) från Hardom Bröd, så vi hade någonting riktigt gott till eftermiddagsteet/kaffet. Mums!
Nu önskar jag er alla en riktigt skön lördagskväll.
Här hos oss är det bäst att ta stickningen med sig till fåtöljen och vira in sig i den sköna filten jag fick i julklapp av yngsta sonen. Men först ska jag bara få igång tvättmaskinen och sen skriva lite, så inte allt måste göras i morgon på söndagen!

Inga kommentarer: