söndag, januari 08, 2023

JyJy2023 Start

Ensin vähän suomeksi.
För svenska scrolla (rulla på mushjulet eller svep med fingret) neråt.

Pikku hiljaa olen saanut JyJy2023 käyntiin. On ollut niin paljon muuta että käsityö on saanut odottaa.

Tässä on nyt suunnitelma tähän asti:

1. Lippuvillasukat
Aloitus: 25.12.
Valmis:
Langan menekki:
Lanka: Novita Nalle
Ohje: Novitaknits

2. Suomenlippu sukat, miehelle
Aloitus: 02.01.2023
Valmis: 07.01.2023
Langan menekki: 120 grammaa
Lanka: Novita 7-veljestä
Ohje: Oma malli

3. Raidalliset suomenlippusukat
Aloitus: 07.01.2023
Valmis: 08.01.2023
Langan menekki: 106 grammaa
Lanka: Novita 7-veljestä
Ohje: Oma malli

4. Vihreä kuulat sukat
Aloitus: 08.01.2023
Valmis:
Langan menekki:
Lanka: Novita Nalle
Ohje: Fazerin novitaboksi

5. Naisten sukat
Aloitus: 
Valmis:
Langan menekki:
Lanka: 
Ohje: 

6. Jämälankasukat
Aloitus: 
Valmis:
Langan menekki:
Lanka: 
Ohje: 

7. Lasten sukat
Aloitus: 
Valmis:
Langan menekki:
Lanka: 
Ohje: 

8. Kämmekkäät
Aloitus: 
Valmis:
Langan menekki:
Lanka: 
Ohje: 

Och samma på svenska:

1. Flaggyllesockor
Start: 25.12
Färdig:
Garn: Nalle från Novita
Åtgång:
Mönster: Novitaknits

 2. Finska flaggan sockor, herr
Start: 02.01.2023
Färdig: 07.01.2023
Garn: 7 bröder från Novita
Åtgång: 120 g
Mönster: Egen modell

 3. Randiga finska flaggan sockor
Start: 07.01.2023
Färdig: 08.01.2023
Garn: 7-bröder från Novita
Åtgång: 106 g
Mönster: Egen modell

 4. Gröna kulor sockor
Start: 08.01.2023
Färdig:
Garn: Nalle från Novita
Åtgång:
Mönster: Fazers gröna Novitabox

5. Damsockor
Start: 
Färdig:
Garn: 
Åtgång:
Mönster: 

6.Restgarnssockor
Start: 
Färdig:
Garn: 
Åtgång:
Mönster:

7. Barnsockor
Start: 
Färdig:
Garn: 
Åtgång:
Mönster: 

8. Torgvantar
Start: 
Färdig:
Garn: 
Åtgång:
Mönster:  


Puuuh, ännu 16 projekt kvar att starta före sista februari och en hel del att planera ännu. Har jag tagit vatten över huvudet? Troligtvis med tanke på att alla 20 projekt ska vara färdiga senast på midsommarnatten. Ja, ja, jag vet att jag är tokig. Och som om nu detta inte skulle räcka, så har jag dessutom antagit uppmaningen av Johanna Wallius på Instagram att under januari månad sticka sockor av det jag har i garnlagret. Sukkalaatikko 2023 heter hashtaggen, som ni kan följa om ni är på Instan.

Och som ni kanske märkte ovan, så har jag verkligen tagit i och stickat på, mer än jag nånsin gjort tidigare på så här kort tid. Jag hamnade in i ett sådant flowtillstånd att jag höll på ända till klockan 2 i natt! Jag stickade så axlar och händer värkte och fingertopparna blödde. Nåja, det där sista är kanske lite överdrivet, men jag har köldsprickor på höger tumme och höger pekfinger och något konstigt på vänster pekfinger. Och nu börjar jag undra om jag kanske är allergisk mot 7-bröder garn. Kan man få förslitningsskador på huden av det garnet? Så påstods åtminstone i nån av alla de stickgrupper, som finns på Facebook. Hur det nu än är med den saken, så har jag ett sår på vänster pekfinger just där garnet har löpt. Tänk om jag har förstickat mej och nu måste ta en paus? Hur ska det sluta?

I natt kom jag för övrigt på att jag nog måste övergå till 50 grams nystan för att få pengar i min burkexceltabell. Det tar på att sticka upp 100 grams nystan!

Och vad gör jag när det här blir kvar från ett nystan på 98 gram? Kan jag lägga en tia i burken?

Joo, det kan jag, för jag knöt garnstumpen runt banderollen, som flyger iväg till England i morgon tillsammans med de färdiga sockorna. Fiffigt, inte sant? Så nu har jag gjort mej av med två hela nystan och har redan sparat 20 € inför kommande garninköp. Och vi är endast en knapp vecka in på det nya året. Det ni! Visst är ni lika förvånat imponerade som undertecknad? Hur ska detta sluta? Jag kanske ruinerar mej? Nä, ingen fara, lugn bara lugn, i morgon är jag tillbaka i grottekvarnen. Ska bli riktigt, riktigt kul med undervisning igen. Hoppas att jag nu sen kommer ihåg nånting som har med annat än stickteknik att göra, annars kan det gå på tok!

Bra saker idag:
  • Trots att jag var sent i säng, så var jag uppe redan klockan nio. Skönt att inte ha sovit bort halva dagen.

  • Yngsta sonen tittade in en liten stund mitt på dagen och såg att modern satt och stickade som besatt. Tänk om jag har drabbats av stickmani?

  • Vågade öppna stora lådan med gröna kulor idag. Och vet ni vad? Jo, jag har inte ens tagit många marmeladkulor därifrån.
Önskar er alla en fin ny vecka.
Mitt sköna jullov tar slut i morgon. Ska bli spännande att öppna arbetstelefonerna och arbetse-posten.






Inga kommentarer: