söndag, april 16, 2023

JyJy - 1

Tänään aamupäivällä sain vihdoin ensimmäinen JyJy2023-projektini valmis. 

1. Lippuvillasukat
Aloitus: 25.12.2022
Valmis: 16.04.2023
Langan menekki: 108 grammaa
Lanka: Novita Nalle
Puikot: 3 ja 3½
Suunnittelija: Susanna Mertsalmi

1. Finlands flagga sockor
Start: 25.12.2023
Färdig: 16.04.2023
Garn: Nalle från Novita
Åtgång: 108 g
Stickor: 3 och 3½
Mönster: Novitaknits
Designer: Susanna Mertsalmi

Idag på förmiddagen bet jag ihop, blundade för det lockande solskenet utanför och tog itu med de här sockorna, som legat på tok för länge.

På riktigt, vem vill hålla på och fästa såna här trådar? Brrr, inte jag i varje fall. Men om jag inte får det gjort, så hur ska mina sockor då någonsin bli färdiga?
Det positiva här är att jo, jag broderade maskstygn och nej, det är inte alls min grej. Det blev alltså en flagga endast på ena skaftet. Men det får räcka! Och så lärde jag mej spiralhoptagning för tån. Alltid kul att lära sig nya saker.

Det blev en liten hög då jag äntligen var färdig. Puh! Det tog på och det så till den milda grad att jag inte ens orkade ta itu med nästa JyJy2023-projekt. Nej, på eftermiddagen började jag virka på ett litet annat projekt istället. Och det fastän jag inte borde göra annat än sticka färdigt mina påbörjade projekt.

Bra saker idag:
  • Sovmorgon!

  • Kom mej äntligen för att fästa garnändarna och få ett sockprojekt färdigt. Skönt!

  • Bisin min har fixat den krånglande bakluckemekanismen på min plåtlåda. Nu kan jag åka vart som helst och storhandla igen!

  • Han har också bytt till sommardäck på min bil. Skönt, för i morgon ska jag åka långt bort västerut, ända till Söderkulla.

  • Och bisin min tvättade min bil. Tack för det.

  • Ikväll har vi suttit tillsammans och njutit på bastulaven. Kan man avsluta en vecka på ett bättre sätt?
Önskar er alla en fin ny vecka!


Inga kommentarer: