måndag, april 03, 2023

Pytteliten Puppe

– Va e de där, frågade bisin min i morse och pekade på min "lyckopåse", alltså påsen med garnrester
– En påse med garnrester, ser du väl?
– Vems e den, fortsatte han smått misstänksamt.
– Min förstås, vems annars?
– Varifrån kommer den?
– Från hobbyrummet förstås.
– Nej, jag menar varifrån du har köpt den, fnyste bisin min.
– Vadå köpt? Det är ju restgarner!
– Du har säkert köpt dem från loppis, morrade bisin min.
– Öh, svarade jag smått svävande. Hans påstående var ju tyvärr delvis sant, så bäst att vara riktigt tyst och småningom låta "lyckopåsen" försvinna i hobbyrummet utom synhåll för bisin min.

En pytteliten puppe hann jag virka igår kväll:

Modell: Puput narulla, s. 47 i tidningen Virkkaa.
Garn: Restgarner
Åtgång: 2 g
Virknål: Nr 3,25

Det var alltså meningen att jag skulle virka flera små kaniner, som skulle trädas upp på ett band. Men jag vare sig hann eller orkade igår. Kaninen är ju nog snabbvirkad, men sen kommer svanstippen till och en hel del fästande.

Det var riktigt, riktigt roligt att virka lite mellan verserna. Men jag borde nog ta mej i kragen, så jag skulle få socka nummer två färdig. Det är ju enbart tåhoptagningen kvar nu så...

Bra saker idag:

  • Sovmorgon och jag var uppe före åtta.

  • Kunde njuta av långsam frukost med A-korsordet i senaste nummer av Allers! Tidningen, som äldsta sonen köpte åt mej igår då han var och handlade. Den gossen vet vad mamma behöver!

  • Kunde njuta av en uppfriskande morgondusch!

  • Hade kvar risotto från i lördags, så det var enkelt att både laga och äta lunch!

  • Den lilla puppen fick åka med till jobbet i västra grannstaden. Där överräckte jag den här påskkorgen. Den ljusröda blomman och den gröna kvisten med biet på är faktiskt pennor, ifall ni funderar. Dem köpte jag i fredags just med tanke på min kollega. Hon blev glad för påskpresenten. Det är så härligt att kunna glädja andra med små överraskningar.

  • Fick ett hallonwienerbröd. Mums och tack!

  • Veckans första arbetsdag är över och den var endast två timmar lång!
 Nu lite kursförberedelser och småningom i säng.

Önskar er en skön tisdag. Passa på att tanka D-vitamin ute i solen!

Inga kommentarer: