lördag, april 15, 2023

Virkad vårkorg

Solen håller på att gå ned och på åkern här på andra sidan vägen ropar tranorna. Lurvinge blev så rädd att hon kom in med en väldig fart. Tydligen lät det alldeles för farligt med de där ropen. Skulle jag ha lite mera energi, så skulle jag smyga iväg och försöka fånga fåglarna på bild, men... Ja, ni vet ju hur det är med Inge fågelfotografen! Fåglarna flyger sin väg innan jag har ställt in kameran!

Igår tog jag mej i kragen och fick de där förargliga garnändarna fästade, så nu kan jag visa upp den lilla virkade vårkorgen i all sin glans.

Modell: Tipukori, s. 44 i tidningen Virkkaa.
Garn: Mandarin naturell från Sandnes 
Åtgång: 80 g
Virknål: Nr 4 och 3½


Och nej, jag broderade inga blommor, jag virkade dem. Och sen sydde jag fast dem på korgen. Därför blev det ett fästande. Korgen är virkad med dubbelt garn och blommorna och bladen med enkelt. Och jag har inte riktigt följt mönstret för jag lämnade bort tipun, alltså fågeln och så virkade jag ett varv med smygmaskor överst så jag skulle få lite mera stadga i korgen. Eftersom jag lämnade bort kycklingen från korgen, så kan den liksom användas året om. Nu har jag valt att kalla den för vårkorg eftersom de där gula blommorna påminner om vårsolen.

Bra saker idag:
  • Vaknade en hel timme före väckarklockan.

  • Vi fick alla beröm av spanska lärarinnan och kanske vi träffas i sommar. Skulle vara riktigt kul att ses live istället för via skärmen.
    Vi hade alltså vår sista lektion i grundkursen idag och för en gångs skull kände jag mej inte totalt borta, men oj, oj, oj vad mycket det ännu finns att lära.

  • Min telefon ringde mitt på dagen:
    – Hej, vad gör du, frågade yngsta sonen.
    – Egentligen ingenting just nu.
    – Kan du komma efter mej och skjutsa mej till stan.
    – Jovisst, jag kommer. Jag ska bara klä stadskläderna på mej.
    Så jag var iväg till stan och vi åt lunch på en pizzeria i stan. Jag valde sallad och portionen var så stor att jag fick begära en låda och ta salladen med hem.
    När vi återvänt till yngsta sonens hus bad han om ursäkt för att han stört mej. Men jag försäkrade honom om att det var riktigt trevligt att få träffa honom, hinna tala lite innan vi gick vår runda i mataffären. Och ja, att han minsann inte alls störde.

  • I kväll kavlade jag upp ärmarna bet ihop och fick äntligen flaggan färdigt broderad på ena sockskaftet. Puuuh! Nu är det då en massa trådar att fästa igen, men det får nog anstå till i morgon. Jag måste få sticka lite också.
Önskar er en härlig söndag!


2 kommentarer:

Österbottningen sa...

Ååå vilken härlig vårkorg❣️ den var nätt och fin🥰
Dina finlandssockor med för den delen!
Önskar dig en fin söndag!

Inge sa...

Tack! Och en riktigt fin söndag till dig med.