onsdag, december 20, 2023

Hitta den

Vet ni, det känns faktiskt konstigt att inte ha nån riktig styrsel på dagarna. Att liksom plötsligt få bestämma sin tidtabell helt själv. Det är jätteskönt, men samtidigt är jag så vimsig och omotiverad. Städandet lockar inte alls, baka, njaaa, åka in till stan och handla, nääh inte ännu..., sticka lite... nä, det vågar jag inte för då fastnar jag och då blir det ännu mindre gjort.

Jag har alltså kopplat av så till den milda grad att jag bara njuter. Det enda som stör är alla dammråttor, som fnattar omkring här. Och jag förstår faktiskt ingenting, för de förökar sig snabbare än kaniner. De dyker dessutom upp precis överallt. I morse jagade jag dem i vessan och nu på kvällen var de där på nytt och nästan på samma ställe. Hur kan det komma sig?

Bra saker idag:

  • Sov ända till lite över nio.

  • Jag hittade den, den borttappade julklappen! Tjohooo, nu kan jag sjunga som Pulvret, Hitta den!
    Jag vet inte om ni är bekanta med honom. Så härliga barnsagor, som Inger och Lasse Sandberg skrev. Laban och Labolina är också deras verk. Undrar om de här sagorna läses längre? Och undrar om vi har kvar av de där sagoböckerna? Eller om de förstörts och slängts?

  • Har varit lite huslig, för jag både tömde och fyllde diskmaskinen. Det ni!

  • Och jag lagade risotto. Faktiskt så mycket att nu kan vi värma i morgon!

  • Har igen varit lite virrig med dagarna och insåg riktigt på riktigt idag, att faktiskt så är ju julafton först på söndag. Och dit är det ju ännu lååååångt, så ingen som helst brådska med nånting!

  • Jag tog fram snabeldraken och sög och sög och sög i sovrummet. Dammråttorna sprang fortare än kvickt och gömde sig och så fort jag vände mej om och tänkte att nu får det väl ändå vara tillräckligt, så tittade dom fram igen! Och vet ni vad jag hittade under sängen? Jo, en fiollåda!!! Hur sjutton har den hamnat dit? En garnlåda skulle ju nog vara helt okej, men en fiollåda?!
    Och jo, jo, vi hade faktiskt svärfars fiol länge hängandes på väggen vid min sängsida. Men jag bad så vackert att den skulle tas ned, för jag gillade inte att den var där och samlade damm. Dessutom var jag alltid rädd att jag i misstag skulle ha ner den nån natt då jag famlade efter väggens stöd i mörkret de gånger jag inte iddes tända lampan.

  • Nästan under sängen grävde jag fram en kasse som min mormor knöt åt mej då jag gick i folkskolan! 💓

  • Och i den kassen hittade jag en C-kassett med Mamma Mu! Nu gäller det att hitta ett kassettdäck och sedan spela på högsta volym. Ingen fara, vi har inte grannar i närheten här på vår sida av vägen.

  • I stickkalendern hittade jag idag de här två märkena. Men hallåååå, jag har ju redan paketerat in tre par sockor, som nu är utan märken! Och förresten, hur sjutton får man fast de där märkena i sockorna. Går en nål igenom eller måste man ha en pryl?
Önskar er alla en skön torsdag.

Inga kommentarer: