fredag, december 01, 2023

Första luckan

Skymningen faller utanför mitt fönster. I natt har här snöat igen och bisin min for iväg vid fyratiden, för att befria vägen i grannbyn från snön, som föll igår och i natt. Det är vackert vitt överallt och förrädiskt halt på vägarna. Man får ta det onda med det goda.

Rätt många ska ut och festa i kväll och det ska jag med. Ifall ni undrar vad jag ser mest framemot, så är det utan tvekan julmaten, för jag har inte ätit nånting på hela dan! Kvällens julfest blir ännu en sån där sista-gången för mej. Om ett år har jag inte längre något ärende på stans julfest.

Bra saker idag:

  • Sovmorgon och jag sov som en stock ända till halvnio. Bra, för nu orkar jag hålla mej vaken ikväll. Hoppas jag åtminstone.

  • Jag hittade mina svarta "finbyxor" precis där jag hade lagt dem!

  • En ljuvlig doft av hyacint sprider sig i huset. Jag är glad och tacksam för den här fina blomman, som jag fick i julklapp igår i stan. Jag är också innerligt tacksam över att jag inte är allergisk för hyacintdoften. För mej är det just den doften, som gör julen. Jag bryr mej inte stort om doften av kanel eller annat som hör julen till. Men hyacintdoft ska det vara, för så har det alltid varit på julen! Allting annat är inte lika viktigt och får gärna variera från ett år till ett annat, därvidlag är jag mycket flexibel. Genom åren har vi faktiskt skalat bort en hel del från matbordet, till största delen sånt som ingen ändå äter. Men sånt som av tradition hör till. Men det har vi som sagt skippat på gott och på ont. När barnen var mindre tyckte jag att det var viktigt att föra vidare jultraditionen, att de skulle ha någon sorts minne av barndomsjular. Men nu då vi är vuxna är det inte alls lika viktigt hur det ser ut här hemma. Det är annat som skapar julstämningen.

    Och apropå igår, jag fick ett sådant här batteridrivet värmeljus av rektorn igår:

    Snällt, inte sant?

  • Äntligen idag fick jag öppna min stickkalender.

    Här är en hel del lådor att dra ut.

    Första luckan/lådan...

    Hade sådant här innehåll, sockmönster till ett par adventssockor. Såg i Novitas facebookgrupp att människor var besvikna. Själv vet jag inte riktigt. Om det här mönstret finns eller kommer ut gratis på nätet, så kan det nog tänkas att jag också blir lite besviken. Jag har ju ändå betalat för den här kalendern!

    Och lugn, bara lugn, karlarna i huset har fått var sin stora adventskalender fylld med chokladstänger. Jag utgick från att de inte skulle vara intresserade av en stick- eller virkkalender.
    De fick dessutom var sin chokokalender idag av nästyngsta sonen. Om ni tror att det var en Fazers kalender det med, så tror ni förstås alldeles rätt.

  • Fick åka med de två yngsta sönerna till stan till frissan idag. Skönt att äntligen ha kommit iväg dit, för mitt hår började bli så stripigt och hängigt.

  • – Du har färgat håret, utropade U då hon fick se mig stå och vänta på Drottninggatan.
    – Nej, nej, jag färgar inte håret, svarade jag. Men U hade rätt i att det ser annorlunda ut nu när det är klippt. Det blev liksom mera grått runt ansiktet. U tyckte det var snyggt, så då har min frissa lyckats. Härligt, i synnerhet, som jag själv också blev nöjd.

  • Det var så härligt att sitta i tvättstolen, få rent hår och en riktigt skön huvudmassage. Som vanligt funderade jag på varför jag inte går oftare och bara får den där tvätten och massagen? Man borde ju unna sig och skämma bort sig själv lite oftare.

  • Yngsta sonen var riktigt snäll, som kom efter mej till stan, trots att han själv just precis hade återvänt hem. Mitt frissabesök varade endast en knapp timme.

  • Jag hann också iväg och ta ut ett paket.

  • Och på hemvägen plockade vi ännu upp äldsta sonen från jobbet.

  • Jag har åstadkommit en gång i hobbyrummet till mina garnlådor. Nu har jag istället alla oinslagna julklappar här runt benen i datarummet. Få se när bisin min ska börja gnälla om det.
Önskar er alla en riktigt fin fredagskväll.

Inga kommentarer: