lördag, december 30, 2023

Litet halsskydd

 Sent i torsdagskväll visade H ett foto i sin telefon:
– Ett sånt här skulle jag behöva. Jag har varit runt i flera affärer, men jag har inte hittat nåt jag gillar.
På fotot fanns en strukturmönstrad fyrkant, som föreställde ett halsskydd. Det var precis lagom högt och brett. Men, ja alltså inga angivna mått och mamman hade liksom ärvt det av dottern... Det var inhandlat för flera år sen på HM, så hur skulle jag nu kunna...? Ja, alltså åstadkomma ett liknande?

Natten mellan torsdag och fredag låg jag och grunnade på det där. Självklart går det att sticka ett halsskydd, men som sagt mått, antal maskor, garn...?
Igår på förmiddagen fick modellen jag hittade på nätet godkänt och så hittade jag mjukt, skönt garn, som också passade färgmässigt in. Tjohoo! Det är just för dylika situationer, som man måste ha ett ganska omfattande garnlager. Hur ska man annars kunna trolla fram just det garn, som behövs? Kan nån vänligen förklara det här för bisin min? Tack!

Litet halsskydd
Start: 29.12.2023
Färdig: 30.12.2023
Garn: Merino Extra fine 120 Schachenmayr
Åtgång: 44 g
Stickor: 3½

Det här gick fort och var riktigt roligt att få färdigt redan idag. Verkligen skönt med små projekt emellanåt.

Bra saker idag:

  • Var uppe redan klockan sju och det utan väckarklocka.

  • Kunde igen till frukost njuta av den goda osten från Tenala. Stort TACK till H för den välsmakande julklappen!

  • Den här kassen var fullproppad med läckerheter då H hämtade den i torsdags. Och vips hade jag en ny projektväska! Superbra, tack!

  • Igår smakade vi på julmumma, som också fanns i den där kassen. Men nej, det var nog inget för oss. På något sätt för besk. Skulle kanske gått an om man blandat i något starkt? Eller eventuellt ätit den tillsammans med skinkan.

  • Se så snäll H är! De här två godispåsarna fanns i julkassen. Nu har jag gömt dem i min stickkorg! Mums!

  • Amaryllisen verkar slå ut lagom till nyårshelgen!

  • Har inte behövt laga mat idag heller, för äldsta sonen värmde fryspizza, som han piffat upp med tomatskivor och extra ost.
Önskar er en riktigt skön söndag.

Inga kommentarer: