lördag, december 02, 2023

Tre åkturer

Lillajulsafton övergår snart i natt och här har vi fått fnatt. Nej, nu, jag är så inne i mina julklappsrim att jag knappt kan skriva nånting vettigt. Och för att nu lugna ner alla stresspåsar, så nej, vi åt inte julmat idag, inte ens risgrynsgröt, för jag hade inte laktosfri rödmjölk hemma, inte hade jag bakat jultårtor heller. Vi har inga julgardiner eller dito dukar framme, inte tomtar annat än kanske på loftet? Ingen adventsstake, ingen lillajulsgran och ingen adventsstjärna. Stjärnan är den jag kanske saknar mest, ni vet den där orangea pappersstjärnan från förr i världen. Den skulle alltid upp till advent. Nånting som jag gärna skulle ha i sovrumsfönstret nu också, men... ja, nån borde städa först innan vi drar fram alla julgrejer.

Men vi har en hyacint! Och vi har pepparkakor. Med det klarar man sig redan långt. Ja, och så har vi julkalendrar eller det heter väl nog adventskalender på svenska? Hmmm... många ställen talas det nog om julkalender, så veta nu sen. Kanske jag ska skriva "en kalender i adventstid"?

Stans julfest igår hade temat Oktoberfest, så vi skulle känna det som om vi var uppe i bergen i Bayern. Klädseln borde ha varit därefter. Och jodå, det fanns män iklädda läderbyxor, strumpor och hatt, kvinnor med dirndlklänningar i olika utföranden. Andra hade satsat på det där med slalom och bar vinterkläder och slalomglasögon. Och så fanns det förstås en massa traditionalister med den lilla svarta klänningen och herrar med mörk kostym.

Och nej, ingen julmat den här gången utan mat med tyska förtecken. Här bordet uppdukat med sallader av olika sorter, en sallad med morötter, rotsaker, bönor, ägg och jag vet inte allt vad, en kartoffelsallad, en sorts pastasallad, förstås sauerkraut, stekta potatisar med små baconbitar, vilket var supergott, currysås och en vit sås, som lite påminde om tzatziki, currywurst, bretzel, supergod senap. I änden av de här långborden stod två kockar och serverade goda ribs och grillad kyckling (höna).

Det blev lite rörigt på tallriken och jag kan konstatera som min kollega: "Till och med morötterna är goda!"

Till efterrätt bjöds det på apfelstrudel och ostbitar. Här ser ni inte mycket av strudeln, för det blev lite mera vaniljsås än jag tänkte.

Under hela kvällen drack jag två burkar lonkero, en med apelsinsmak och en med tranbärssmak, en massa vatten och så en liten konjak, som jag blev bjuden på. Jag dansade inte en endaste en dans och åkte hem redan kl. 23 då äldsta sonen kom efter mej. 

Festen gick av stapeln i idrottshallen och det är knepigt att få det mysigt där. Det är också svårt att föra ett vettigt samtal där på grund av sorlet och ekandet. Vi hörde dock stadsdirektörens tal där han som vanligt tackade alla för det gångna året och konstaterade att detta var hans sjunde julfest.

I matkön råkade jag på två herrar, som presenterade mej för sitt sällskap: "Här är vår favoritutbildare!" Det var ju vänligt sagt, eller hur?

Bra saker idag:
  • Jag sov ända till klockan nio, så gårdagens festande tog väl ändå ut sin rätt?

  • Det här kortet hittade jag på matbordet i morse. Bisin min hade fiskat upp brevet från postlådan igår. Vet ni vad detta betyder? Jooo, jag kommer att få min pension från 1.1.2024. Tjohooo!

  • På förmiddagen paketerade jag tre lillajulsklappar, till Lillan och hennes föräldrar. Lägg märke till hur ekologisk jag är, som återanvände det bruna blompapperet, som hyacinten var inslagen i. Och ser ni? Paketbandet är ett restgarn. Här slösas minsann inte. Självklart måste ju Lillan få "riktigt" julpapper, inte sant?
    Det är så roligt att ge gåvor. Och det bästa av allt, Lillan gillade klädesplagget med en kanin på!

  • I stickkalenderns lucka nummer två hittade jag julröda strumpstickor. Och sörj nu inte ifall ni inte har en egen stickkalender, för Drops har en på nätet.

  • På eftermiddagen var jag till stan med Lillan och hennes mamma. Karusellen var toppen, hela tre åkturer hanns det med innan våra näsor var lika röda som Rudolfs, ni vet han med den röda mulen?
    Fotot är taget av Lillans mamma.

    Det var karusellen, som gällde och inget annat, för Lillan hade inte tid att vare sig dricka trip eller äta kanelbulle. Nej, fort tillbaka till karusellen och åka på nytt. Lillan var inte ens intresserad av julgumman, som var på besök på torget.
    Tack till stan och företagen, som bjuder på detta. Mycket uppskattat. I morgon går det ännu att åka karusell. Sen är det förbi för den här gången.
    Trots kylan var det riktigt skönt att vara utomhus.


  • Vi kom rätt sent iväg, för Lillan sov sin dagsömn längre än vanligt, men jag hann få både skärgårdslimpa och köpa bondost innan ståndet, som Corazon Grande-faddrarna höll stängde. Så lite har vi festat i kväll i varje fall. Finns det något godare än bondost på skärgårdslimpa?

  • Har hunnit sticka lite också, men vad ni än gör, så sticka inte mosstickning i halvsovande tillstånd. Jag fick sticka bakåt tre och ett halvt varv. På det sättet räcker förstås garnen längre, om man vill se det från den ljusa sidan! 😀
Önskar er en riktigt skön första advent.



Inga kommentarer: