söndag, december 03, 2023

På Fyllan

Kväll, första advent och jag är genomtrött, skulle gärna krypa ner mellan lakanen redan nu. Men 18.30 är nog lite för tidigt för det. Jag misstänker att det är allt det ogjorda, som tröttar ut mej.
Idag har jag gjort ett strongt försök att få ordning på de där konstiga högarna, som samlats i sovrummet under hösten. Jag borde för länge, länge sen följt Marthornas städschema, men tyvärr, tyvärr, jag har varit alltför lat. Så nu har jag stått som ett fån i sovrummet och undrat vad jag ska göra med det ena och det andra som plötsligt dykt upp. Där står jag och frågar mej: "Ska jag verkligen spara de här urgamla, urtvättade och utslitna trikåbyxorna, som är alldeles söndriga?" Nä, det borde jag ju inte, men... ja, tänk om jag skulle lappa dem... eeh, det går nog knappast, för tyget i byxorna är helt utslitet och håller nog inte för något sömmande. Dessvärre är förstås byxorna, som allra skönast nu, så... ja, nå de får nog åka in där på hyllan tillsvidare, så får jag fundera vidare.

Och hör på nu, om ni ser mej gräva i nån strumplåda i något varuhus, så ropar ni med hög röst: NEJ! Jag har fyndat en massa oanvända strumppar i garderoben. Jag har liksom alltid passat på när det varit nedsatt pris! Visste inte ens att jag har så många par! 🙈
Inte klokt alltså, får väl börja tro på bisin min, som säger att man sparar bäst på reor då man inte köper nånting alls.

Få se om jag orkar sortera lite till ännu ikväll eller om jag ska göra helt andra saker. I morgon är jag nästan ledig och då ska jag nog satsa tid på stickandet istället. Julgubben kommer ju inte att vistas i sovrummet ändå så...

Bra saker idag:

  • Steg upp redan före klockan åtta, fastän det är söndag!

  • Fick igång en tvättmaskin på förmiddagen och det var nu verkligen bra, för mina stadskläder var alla smutsiga!

  • Tredje luckan i min stickkalender var stor, jämfört med de tidigare.

  • Och där fanns ett nystan med Nallegarn, så kanske dags att sticka lite sockor igen?

  • Yngsta sonen steg in genom dörren samtidigt som äldsta sonen öppnade den för att släppa ut Lurvinge. Katten blev så rädd att den tvärvände och rusade ner i källaren med racerfart.
    – Kommer du med till stan, frågade yngsta sonen.
    Förstås följde jag med honom, för nu skulle vi prova på det nyaste stället i stan.


  • Vi var på Fylla(n) och åt! Riktigt gott. Vi tog starter och hann inte ens äta upp den innan maten kom supersnabbt till bordet. Jag valde fylld grisytterfilé och rostad potatis. Yngsta sonen valde hamburgare.
Önskar er en riktigt fin måndag!

2 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Har varit en gång på Fyllan 😂
Delade då med två vänner på förrätter, vi hade det som tapas - gott!
Ja du, att sortera är inte lätt - men det gäller att ta en hylla i taget, en låda eller ett skåp. Inte allt på en gång. Och så lär man sig slänga.
Jag håller med din gubbe, vi sparar bäst genom att inte köpa på rea.
Det är skönt att slänga saker... eller ge bort, sälja.
Jag har flyttat 30 ggr och de senaste åren efter skilsmässan har jag lärt mig LITE vad det handlar om att tömma, sortera... evighetsjobb, för alltid köper en nåt till.

Inge sa...

I princip borde det ju inte vara svårt att slänga, men...
Undrar om det är den äldre efterkrigstida generationen, som fört nånting i arv åt oss? Varenda liten snörstump kan ju behövas! 😁