måndag, januari 03, 2022

Bingo

Tre och en halv timme bra sticktid gick till spillo igår! Det var den tiden jag tillbringade i köket för att tillreda söndagsmiddagen och ta hand om disken. Det värsta av allt var att söndagssteken nog blev i blodigaste laget även om den var mör. Den skulle ha mått bra av lite längre tid i ugnen, men vid det laget var alla redan vrålhungriga.

Och sen vet ni, sen på kvällen hörde jag hur dubbelmorfar talade med sin storasyster B i telefon. Och vet ni vad han sa?
Jo, att "Inge har inte gjort nånting alls på hela dagen". Alltså vad var det för sätt? Han steg till dukat bord och behövde inte ens ta hand om disken efteråt. Och jag hade till och med gjort fruktsallad till efterrätt. Det tar bort mycket sticktid att skala och tärna frukterna, ska jag säga.
Tror ni att han endast räknar vedhuggning och traktorkörning som jobb? Å andra sidan, om han gör någonting i köket, så får man minsann höra om det i flera veckor efteråt.
Nåja, idag kommer jag inte att satsa så mycket tid i köket, bara fixa till en risotto så där snabbt och sen ta fram fruktsalladen och den vita chokladsåsen från igår. Lätt som en plätt.

Sociala medier är farliga. Det ämnet har jag visst varit inne på redan tidigare, inte sant? Nå, i varje fall, så har många av dem jag följer på Instagram satt upp Stickbingo i sitt flöde. Och jag blev lite nyfiken och inspirerad. Så utan att nu veta desto mera om vilka regler som gäller och hur det går till, så gjorde jag en egen bingotabell åt mej igår.

25 rutor i en Exceltabell med saker jag vill göra under 2022. Flera rutor vågade jag inte rita in, för det här skulle ju redan betyda att jag behöver få färdigt två projekt per månad. Med tanke på hur långsam jag har varit under förra året, så tror jag att det är bäst att vara lite försiktig och inte ta vatten över huvudet. Som ni ser, så har jag redan kunnat färga en ruta! Jag fick ju ett UFO-projekt färdigt redan på årets första dag. Tjohooo!

Jag har försökt placera ut projekten lite hipp som happ, så att det inte genast ska bli Bingo. Få se nu hur det går. Här borde också vara något om en ny teknik, som jag skulle vilja lära mej. Jag vet inte riktigt. Jag funderade på att lära mej någon ny sockhäl, men jag kan inte lägga till endast en ny ruta och jag vill inte lägga till hela fem nya rutor, för då vet jag redan från början att jag inte hinner med. Jag nöjer mej med att intarsia får vara den teknik jag fördjupar mej i, om jag hinner vill säga.

Men nu till den svåraste frågan: Vad ska jag få för vinst när jag kan ropa Bingo? Nytt garn? Choklad?

För övrigt, så känns det nu just lite grann som om livet går i repris. Vi får inte hålla närundervisning. Förbudet gäller till den 16.1 och ingen vet ännu hur det fortsätter. Så nu ska kurser igen flyttas framåt, så som för ett år sedan. Känns bedrövligt. Och jag som skulle vara julledig ännu den här veckan! Nå, jag vet åtminstone vad jag har för uppgift resten av veckan.

Nu önskar jag er alla en riktigt bra start på den nya veckan!


Inga kommentarer: