onsdag, januari 26, 2022

Virkad vit matta med frans

– Kan du göra mej en tjänst, frågade jag av dubbelmorfar igår då han tagit kvällen och lagt sig ner på soffan med katten Tufsen på magen.
– Nej, jag gör ingenting mer idag. Jag skjutsade ju dig på förmiddagen så att du inte skulle halka på isen. Det får räcka, svarade han med pondus i rösten.
– Men du behöver inte alls röra på dig. Jag kommer ner till soffan. Jag vill bara mäta ditt huvuds omkrets, bönade jag med silkeslen röst.
– Varför det? Jag ska int ha nån pipo (= mössa).
– Ööh, nä, nå det förstås, men jag vill liksom jämföra med mitt eget huvud liksom, stammade jag fram.

Vet ni, jag blev helt perplex. Hur kunde han veta att jag planerade att sticka en mössa åt honom? Hade han kollat på min handarbetsbingo i smyg? Han kunde väl för sjutton inte veta vad jag hade tänkt sticka på basen av mina tre garnnystan?
Jag blev så till mej att jag inte alls stickade nån provlapp igår och inte fäste jag någonting igår heller. Men tummen blev i alla fall färdig. Återstår alltså fästandet, som vanligt. Det tar alltid sån tid, för jag skulle ju genast vilja börja med någonting nytt.

Och mössan då? Joo, jag tänker sticka den ändå, för jag köpte ju de där tre nystanen med yllegarn redan i augusti förra året. Så mössan har redan länge varit planerad och mönstret utskrivet. Få se nu sen var den hamnar när dubbelmorfar vill gå i gamla eländiga reklammössor. Vad ska hans kompisar tycka? Hans fru stickar, men han har gamla luggslitna mössor! Hrmpf!

I lördags fick jag en beställning. Det behövs mattor i Barbiehuset. Så vad gör mommo då? Jo, hon virkar förstås en matta!

Modell: Virkad matta, modellen helt från eget huvud.
Garn: Minimop från Lankava
Åtgång: 38 g
Virknål: Nr 5

Ett litet mellanarbete, som blev färdigt i söndags. Minimop passar ju bra till mattor och tur att det inte var fråga om en större matta än den här. Ganska snabbt upptäckte jag ju det, som jag borde ha kommit ihåg från mitt virkande i oktober förra året, garnet delar sig alldeles förskräckligt mycket!

Nu önskar jag er alla en riktigt skön kväll.
Själv ska jag försöka ta mej bort från datorn, för min nacke och mina axlar börjar ta stryk av det här intensiva datorjobbandet. Hur ska jag då kunna fästa? Eller sticka för den delen?

Inga kommentarer: