fredag, november 25, 2022

Ordning och reda...

 ...från måndag till fredag är nånting, som jag tyvärr inte har. Fick nästan en panikdunge här i kväll då jag inte hittade spanska boken! Den var liksom inte där som den borde eller brukar vara. Nån typ hade satt den på ett säkert ställe och ni vet ju hur sånt brukar sluta?
Nå, jag hittade till all tur boken, så ingen fara inför morgondagen, förutom att jag nog inte har gjort hemläxan ordentligt. Suck och dubbelsuck!

Har fått lite rester! Vet förstås inte vad jag ska göra med dem. Men verkligt lockande och spännande med andras restgarner. Antagligen skulle jag vara tvungen att nu sticka restgarnssockor en lååång tid framöver och inget annat!

Bra saker idag:
  • Hade en riktigt trevlig digistöd på distans session tidigt på förmiddagen. På något sätt känns det som att vi lyckades mot alla odds, för Teams krånglade mer än vanligt.

  • Dagens absolut bästa är att jag har fått umgås med Lillan. Ren och skär lycka och kärlek. Tack till både moder och barnbarn.

  • Och på eftermiddagen då jag kom hem sorterade jag först sockgarner. Så skönt att nu ha dem i en plastlåda istället för några nystan här och andra där i olika kassar. Den andra stora lådan är fortfarande tom och väntar på sitt innehåll. Men jag orkade liksom inte med mera sockgarn idag, för...

    ... jag sorterade också bomullsgarnerna, som rymdes i 32 liters lådan. Och nu, nu behöver jag verkligen inte mera garn. Så om ni ser mej i närheten av en garnhylla ska ni genast komma rusande och dra mej därifrån, tack. Annars kommer det nog att gå på tok med mej. Vet ni, jag känner mej redan riktigt andfådd av allt det här garnsorterandet. Tror att det blev för mycket på en dag. Får försöka fortsätta i morgon och strunta i de uppgifter bisin min försöker få mig att göra. Det här är ju viktigare, inte sant?
Önskar er en riktigt trevlig lillajul i morgon!


3 kommentarer:

Österbottningen sa...

Oj va fint det blev i dina garn lådor!!!
Här är orken noll, ligger IGEN i förkylning och corona test efter corona test skall tas. Nå sånt är nu livet nu finns de som har det värre.
Alltså va???? Nu blir jag helt till mig av nyfikenhet! En garnkalender? Det har jag aldrig hört om! Så himla häftigt!!!!

Inge sa...

Tack. Jag borde fortsätta sortera idag, men jag vet inte om jag ids och orkar! Jag får så många idéer på saker jag vill göra med garnen. Och det är ju inte bra, för då blir mina nuvarande sockpar aldrig färdiga.😊
Lådorna var -30% i Tokmanni, så kanske jag borde satsa på några till?

Oj, nej, låter inte bra med din förkylning. Hoppas att du snart blir frisk.

Garnkalendrar finns av lite olika slag, lyxiga varianter med 24 luckor att öppna med handfärgade garner och annat smått som stickare behöver. Och så finns det förmånligare adventskalendrar med fyra större paket, som öppnas varje adventssöndag. Förra året hade jag en sån från Hobbii, men i år kör jag med den lyxigare varianten, så det blir riktigt spännande att öppna luckor varje dag. Få se om jag alls vill åka på jobb sen! Eller kanske bäst att vänta med lucköppnandet tills kvällen?
Ungefär andra veckan i december brukar kalendrarna säljas till nedsatt pris om de inte har gått åt innan dess.
Hos misanja.fi hittar du både garnkalender och en adventskalender och här handlar det om lyxgarn.
Och hos willapolku.com hittar du kalender med 5x100 g merinosockgarn och en julöverraskning. Vet inte om kalendrarna finns kvar, för dom brukar ta slut rätt fort. På många ställen är de redan slutsålda, för dom släpps i oktober och är man inte framme då så möts man av "ei varastossa", alltså finns inte i lager. Och eftersom det är fråga om handfärgade lyxgarner, så gör inte företagaren det hela på nytt i en handvändning.
Hobbii säljer nu sina adventskalendrar med fyra lådor för -25%. Har sett i diverse stickgrupper att de som beställde förra året inte var riktigt nöjda med paketet. Själv stickade jag en röd mössa från ett av paketen. De andra tre paketen gjorde jag aldrig något med, men kanske dags att damma av dem nu.
På garnstudio.com brukar det finnas en adventskalender med olika mönster varje dag, likaså hos tuuliadesign.com Hennes kalender innehåller liksom mera pyssel.
Eh, är jag lite nördig nu? Men jag har faktiskt haft en adventskalender varje år sedan barndomen och ibland har den just varit nån av de här virtuella.

Ta det lugnt, vila ordentligt och drick glögg spetsad med ingefära.
Krya på dig-hälsningar
Inge

Österbottningen sa...

Oj vauv tack snälla! Jag skall verkligen gå och tittar runt på de olika sidorna. Vilken lyx jag skall ABSOLUT a en garnkalender!
Jo varje gång man rör en garn låda fylls huvudet med tusen ideer med vad man vill, borde och skall kunna göra. Ideer a och humöret tar aldrig slut... Fast jo iblandd är man inte på hugget.

Tack jag skall följa ditt råd! Ha en fin lillajul kväll du med🤶

Mvh Annika