måndag, november 07, 2022

Hjärtsockor

– Va ska vi göra med nejlikorna, frågade bisin min idag då han var hemma från grannbyn på lunch.
– Öh, va pratar du om? Vi har väl inga nejlikor, svarade jag frånvarande medan jag försökte komma underfund med varför det inte att gick att skicka den där reseräkningen, som jag äntligen hade kommit mej för att göra.
– Jo, men du vet de där blommorna, som...
– Nä, jag vet inte vad du pratar om. Varför går int det här nu, muttrade jag upprört.
– Ja, men alltså pelargonerna. Kan vi sätta dem i garaget?
– Gör som du vill. Det är du som har gröna fingrar, inte jag. Ahaaaa, utropade jag så att bisin min blev helt förskräckt. Jag hade ju glömt att skriva mitt bankkontonummer, därför gick det inte att sända iväg min reseräkning. Så där blir det alltid när bisin min prepplar! Jag tappar koncepterna, tråden och tanken. För att navigera rätt i alla reseräkningsdjunglar, jag har fyra olika att hålla reda på, behövs det lugn och ro, stor koncentration och framför allt tystnad.

I lördags blev jag alltså äntligen klar med de här sockorna:

Modell: Hjärtsockor, Sydänsukat i Kauneimmat Käsityöt, Käsityön ABC nr 17, Sukat s. 12
Garn: Sportsragg från Viking garn
Åtgång: 90 g
Stickor: Nr 3½

Korvarna, alltså de där fem aviga varven blev inte så bra. Stickväninnan B tröstade och sa att man få tro att det ska vara så enligt mönstret. Lite orolig är jag också för att skaftet blev för spänt. Ingen på stickcaféet vågade riktigt säga som det är, men... tja, det är väl bara att slänga bort sockorna i såna fall. Lite stora ser de också ut för att vara storlek 33 - 36, men...
För första gången har jag följt beskrivningen till punkt och pricka. Inga avvikelser här inte, så hälen är annorlunda och ny för mej. Hoppas att den sitter lika bra ändå.
Garnet är mjukare än 7 bröder, för Sportsragg innehåller 60% ull, 20% akryl och 20% nylon. Hoppas att det är tillräckligt varmt och slitstarkt.
Tyvärr kommer inte den pinka färgen fram här på rätt sätt. Det är för grått ute, för att det ska gå att få rätt nyans i fotot.

Bra saker idag:
  • Kunde duscha i morse då bisin min eldade i vedpannan. Tack för det. Det piggade upp.

  • Fick vara ensam hemma större delen av dagen och fick undan en hel del kontorsjobb, som släpat efter. Skönt! Jag trivs riktigt bra med att tassa runt här hemma!

  • Fick iväg två reseräkningar innan det är för sent. Puuh!

  • Lyckades vid frukosten lösa Klurifaxen i Allers nr 45. Det ni! Det lilla korsordet har hela fem ugglor!
Och nu, nu så småningom iväg till kvällsjobbet i västra grannstaden. Hoppas att någon vågar sig ut i det här gråvädret, så jag inte behöver sitta ensam där i datasalen.

Ha en riktigt skön måndagskväll.


2 kommentarer:

Österbottningen sa...

ÄNTLIGEN hittar jag din blogg igen. Här uppdaterar man telefonen och all historik försvinner 😔
Kom sen på att det var nåt med Nalle puh och vips hittade jag dig!

Jag gillar dina hjärte sockor. Ha en fin dag

Inge sa...

Tack!
Och välkommen tillbaka till bloggen. Så glad att du hittade. Telefonuppdateringar är lite knepiga ibland.