söndag, november 27, 2022

Samarbetet Finlayson - Novita

Ikväll måste jag börja med att ödmjukt be om ursäkt: Plastlådorna i stora varuhuset i stan var -30% och inte 20, som jag slarvigt påstod. Hoppas att ni inte missade det erbjudandet nu bara på grund av mitt tio procentiga kast. Jag var faktiskt iväg efter ännu en stor och en liten plastlåda idag. Tro mej, de kommer att behövas när jag sätter igång och tömmer mina garnkassar.
Och jo, jag vet att plast inte är bra, men hur ska man annars förvara garn, så det är fritt från ohyra?

Igår var äldsta sonen iväg med sin kusin och deras kompis till Prisma i östra grannstaden. Sonen kom hem med den här:

En helt fantastisk bok med vackra mönster. I ärlighetens namn har jag just ingen koll alls på Finlayson, men här finns vackra mönster, alla stickade i Novitagarner.

Om jag någonsin skulle orka sticka en sån här, så tror jag inte att jag skulle våga använda den!

Mönstret Kopla med björnmotiv är helt okänt för mej, men de där björnarna är riktigt finurliga.

Och de här Armassockorna är så fina. Det kliar i fingrarna att sätta igång, men...
Vilken tur att jag var ordentlig igår, så nu har jag plats i hyllan för den här nya boken.

Bra saker idag:
  • Sovmorgon och jag var uppe redan före halvsju.
    – Vad är det här för pensionärsfasoner, frågade bisin min irriterat då jag glatt kvittrade: "God morgon". Han stönade och drog täcket ännu tätare runt sig.

  • Jag hittade sexans rundsticka, som var på villovägar. Tjohoo, nu kan jag sticka en grej, som... ja ni får se sen.

  • Var iväg till stan tillsammans med yngsta sonen. Köpte russin och mandel till glöggen, som blev odrucken igår kväll. Och ja, köpte de där plastlådorna.

  • Talade med H i telefon och det var riktigt roligt att talas vid.

  • Har fått en beställning på tre par blåvita sockor, som ska flyga utomlands i januari. Det ni! Nu blir det jättebråttom, så julen är inhiberad här i vårt hus! Bisin min blev helt förskräckt:
    – Ska du åter sitta natt och dag och virka, frågade han uppgivet.
    – Nä, nu ska jag ju sticka, svarade jag glatt.
    Men jo, ni ser framför er hur det kommer att gå: Ingen bondost, inga jultårtor...
    Undrar om jag borde skaffa mej ett sånt där märke, som var och varannan nu verkar pryda sina alster med, ett märke där det står homemade eller homemade by Inge. Men sakta i backarna nu. Tänk om det hela blir en flopp? Då är det nog bäst att sockorna är stickade av nån okänd istället för en ökänd.
    Hur som helst, känner mig hedrad och ivrig på att få sätta igång. Förresten, hur lång tid tar det att sticka ett par sockor?
Önskar er en riktigt fin ny vecka.
För min del blir det sista veckan före jullovet med kvällsjobb tre gånger i veckan.
Nu ska jag fixa två julkort, som ska ges bort i morgon och så ska jag fästa de fyra sista garnändarna i de där herrsockorna. Skönt att få nånting färdigt.




Inga kommentarer: