söndag, maj 14, 2023

Båtliv

Ja, ja, jag kom inte i säng förrän halvtre i natt. Måste medge att det var så spännande med poängräkningen ända till slutet av ESC. Idag har flödena på social media  fyllts av harmsna utrop då den finska mannen i pottfrisyr och med gröna roskpåsar på armarna blev tvåa, trots att han var publikens favorit. Hå, hå, ja. Tur det, för hur skulle vi ha haft råd att ordna ett sånt dunderkalas, som dom gjorde i Liverpool i år?

Men strunt nu i eurovisionen, bra att den som vann kan sjunga i varje fall. Visserligen lite dåligt ljud från TV-sändningen, så att orden i sången gick förlorade. Tyvärr förstod jag inte att ljudet skulle ha varit mycket bättre från radion. Måste försöka komma ihåg det nästa år, ifall jag ännu då orkar vara uppe så sent på natten. Åldern börjar ta ut sin rätt. Dessutom är det småtråkigt att alldeles ensam sitta framför dataskärmen och titta på showen. Bisin min påstår att han får nippor av det där spektaklet och han kan inte ens tänka sig att han skulle vara lojal och titta tillsammans med mej på eurovisionen.

Vi har haft en fantastisk sommardag idag. Jag följde tveksamt med bisin min till stan tidig eftermiddag. Han bad så nätt och enträget och lovade dyrt och heligt att han inte skulle åka iväg långt borta med mej. Jag tyckte som vanligt att jag hellre skulle ha stannat hemma och stickat efter att ha tagit hand om tvätt och disk först. Men å andra sidan, bäst att inte tacka nej till ett litet söndagsäventyr, så stadskläderna på och sen iväg.

Det hela började bra, för redan vid första anhalten bjöd bisin min på glass. Sen körde han ner till Tullbron och där satt vi och njöt at havsluft och båtliv.

Första båten vi fick syn på var en pytteliten en. Vågorna gick upp till relingen och antagligen också över den. En så liten båt skulle vi inte ha vågat åka med. Undrar hur mycket det här paret fick ösa? Öste gjorde de minsann innan de angjorde bryggan.

Segelbåten såg vi lååångt därute och den kom sakta, sakta närmare.

Den här fina träbåten guppade stilla vid bryggan.

En fartdåre kom vrålande förbi. Han störde säkert massor av fåglar på sin färd. Och jo, det var en han, för han finns på ett foto där han är fullt synlig. Men det lägger jag inte ut här eftersom jag försöker vara lite snäll.

Båten Johanna tuffade fram i lagom hård fart.

Så återvände fartdåren och saktade knappt in när han körde förbi Johanna. Ajabaja!

Största båten vi såg var det här lastfartyget på väg ut från hamnen. Undrar vad det har för destination?

Och jag undrar vad det här är för båtar?

Och förstås fotade jag en fågel. Jag har artbestämt den till silvertärna. Om ni tror att det är en annan fågel, så hojta till, tack!

Bra saker idag:
  • Sovmorgon och jag vaknade halvelva! Precis lagom innan nästyngsta sonen ringde.

  • Vi hade alla tre söner och Lillan här på morsdagskaffe på förmiddagen. Hon hade en hel del leksaker att roa sig med.


  • Redan igår fick jag så här fina morsdagspresenter. Godiset, jordgubbssnöre och en fin burk med fudge fick jag av yngsta sonen. Och den fina stickboken av äldsta sonen. Jag blev glatt överraskad, för det skulle inte vara några presenter. Räkna sedan ännu in gårdagens lunch, som svärdottern bjöd på, så nu har jag blivit firad minsann.

  • På hemvägen från Tullbron körde bisin min via stans simstrand, Plagen
    – Stopp, hojtade jag och bisin min bromsade och undrade vad det var jag såg.
    – Vi far och äter våfflor, sa jag bestämt.
    – Öh, vart då?
    – Nå, där, där till Plagens kiosk.
    – Är den ens öppen, frågade bisin min med tvivel i rösten.
    – Jo, den är öppen, jublade jag.
    Bisin min muttrade lite, parkerade och bjöd sen på våfflor.  Mums! Och så god dricka sen. Läskande i värmen.
    Tänk, nu har vi då varit till ett ställe i stan, som vi inte har besökt förut. Hur kan det ännu finnas så mycket outforskat i vår lilla hemstad? Har ni förresten varit till Plagens kiosk?
    Efter det här vågade bisin min inte göra minsta lilla avsteg från rutten hem.
    – Det blir dyrt om vi ska stanna flera ställen, konstaterade han.

  • Jag hann sitta ute och sticka lite idag.

  • Bisin min fixade middagen i all enkelhet.

  • Jag har tagit hand om både disken och tvätten.

  • Dagens bästa: Umgänget med barn och barnbarn! Tack för det!

  • Och riktigt kul med en liten kort utflykt till stan. Tack för den!
Nu önskar jag er alla en riktigt bra start på den nya veckan.








2 kommentarer:

Inge Ekholm blogg sa...

Jag skickade en kommentar igår men den syns inte..... Vart gick den...

Inge sa...

Den kanske försvann i cyberrymden. Det digitala är tyvärr inte alltid pålitligt.