lördag, maj 27, 2023

JyJy - 20

Eilen sain JyJy 2023 projekti nro 20 valmis. Neulominen sujui ihan hyvin, mutta monsterin suun tekeminen kesti ja kesti. Ompeleminen ei oikein ole mun juttu!

20. Monsterihousut
Aloitus: 26.2.2023
Valmis: 26.05.2023
Langan menekki: 164 grammaa
Lanka: Novitan Wool Cotton, 7- veljestä Aapo, Nalle ja Ajaton
Puikot: 4
Virkkuukoukku: 3
Ohje: Monsterihousut ja Ravelryssä Monsterbukse
Suunnittelija: Kristine Jorskogen




20 Monsterbyxor
Start: 26.2.2023
Färdig: 26.05.2023
Garn: Wool Cotton, 7-bröder Aapo, Ajaton och Nalle från Novita
Åtgång: 164 g
Stickor: 4
Virknål: 3
Mönster: Monsterbukse
Designer: Kristine Jorskogen

Roliga att sticka i ett härligt mjukt garn, Wool Cotton, som jag råkade hitta i de här färgerna i mitt lager. 
Det var alltså de här byxorna, som gömde sig under handduken igår!


Men efter stickandet kom det svåra, maskstygn! Finns det något värre, för en sån som undertecknad, som inte kan sy och brodera? Svar: Nej. Jag velade dessutom hit och dit, för jag visste inte om jag ville ha hela gapet fullt av tänder eller endast några stora. Så nu blev det en minst sagt konstig kompromiss här. Men jag tror nu inte att Lillan tar illa upp. Monstret sitter ju på baken, så hon ser det ändå inte! 


Det är ju nog roligt att randa, men ack, efterarbetet är inte alls lika lockande!


Det blev en ganska stor hög då jag var färdig med allt fästande. Nästa gång får det nog lov att bli festande istället!


Ögonen vågade jag inte brodera, så jag virkade dem istället. Bäst att inte ta några risker liksom!


Men hur det nu var så fick jag ett lite mindre öga. Så kan det gå när jag virkar på frihand och inte är uppmärksam. Jag knölade till garnstumparna inne i ögat, så att pupillen står ut. Det är helt mitt eget påhitt. För lite hemskt måste väl monstret ändå vara? 

Så glad att jag äntligen fick de här byxorna färdiga igår. Dessvärre ser det ut som om jag inte ens får hälften av alla mina JyJy2023 projekt färdiga i tid. Suck! Finns för mycket annat som måste göras nu just, så sticktiden är minimal. Som vanligt borde jag väl tillägga här. Jag får väl ta nätterna till hjälp?

Bra saker idag:
  • Jag sov länge i morse och steg upp först efter tio, pigg och utvilad. Det var nog gårdagens bastubad, som gjorde det. Eller vad tror ni?

  • Bisin min bjöd på stekt ägg till frukost, eller nåja då brunch eftersom jag steg upp så sent!

  • Mr J var riktigt nöjd då han fick rabarberpaj och glass då han kom hit på kaffe idag. För en gångs skull kunde jag imponera på honom med mina obefintliga husmorskunskaper!

  • Yngsta sonen dök upp på eftermiddagen och tog mej snällt med till stan, så jag kunde veckohandla. Jag är billös för tillfället, så det var precis vad jag behövde, skjuts till mataffären. Tack för det!

  • Har stökat undan dagens disk. Skönt. Nu kan jag sticka lite halvfingrar på mitt pågående projekt.
Önskar er en skön söndag.

2 kommentarer:

Österbottningen sa...

Oj vilka härliga monster byxor!!!! Och super snyggt med tänder lite här och där du gjorde ett bra val, monster e monster!
Ha en fin söndag!

Inge sa...

Tack! Du har alldeles rätt i att monster är monster!