torsdag, maj 11, 2023

Handgjort

I måndags hade jag den stora glädjen och förmånen att se den fina vårutställningen, som hölls på min arbetsplats i västra grannstaden. Vilken tur att den inte hade nedmonterats!

Det började genast i korridoren så fort man kom in genom dörren till institutets avdelning. Ett helt fantastiskt lapptäcke där många olika tekniker använts. Skicklighet och tålamod har krävts här. Jag skulle nog aldrig klara av att göra ett så här fint arbete.

I slutet av korridoren fanns de här hantverken. Härliga färger och fina hästar.

Alla vävda saker var så vackra vare sig de var färggranna som här eller i mera dämpade toner.


Här är det näverstickning (eller kont) i sockskaftet. Jag har faktiskt ett par sockor som jag stickat helt och hållet i den här tekniken. Men jag har inte riktigt vågat använda dem. Tog så lång tid för mej att sticka dem så vill inte slita ut dem!
En solgul barnklänning. Kanske jag också borde sticka en sån?


Vävt, stickat och makramé. Mångsidigt kursutbud på hantverkssidan!


Lägg märke till hur fint lärarna har byggt upp utställningen så att färgerna harmonierar.

Och på tal om färger, här är växtfärgade garner.

Och här är ju mina favoritfärger! Härlig klänning. Jag önskar att jag kunde sy... Månne det är en inställningsfråga? Kanske något jag borde satsa på sen när jag blir pensionär? Fast då måste det nog ordnas en kurs som startar med hur man trär tråden i en symaskin och sedan sakta steg för steg lär en hur man syr ihop så man inte plötsligt har sytt ihop två bakben på sin nya byxa! Kanske bäst att hålla sig till stickning och virkning...

Liksom på stickcaféet är det nog sockor, som stickas allra mest. Här exempel på fina julsockor!

Tomten kan också vara grön! Makraméduk och det ser nog alldeles för invecklat ut för mej!

Det skulle förstås vara fint med ett sånt här makraméhantverk, men jag skulle nog tappa bort mej i knytandet.

Hellre skulle jag då sticka en sån här grävmaskinströja.

Piirakkasukat heter väl de där gråa till höger i bild. Såna har jag ju lagt upp för och sen lagt ner börjandet i en projektväska...
Vad månne de heter på svenska?

Återbruka mera! Här har kaffepåsarna fått nytt liv och bland annat förvandlats till en fin och hållbar väska. Och se så skickligt vitsippsranden är placerad.

Men, sch, säg nu inte åt bisin min att man kan göra vedkorg av kaffepåsar! Jag är imponerad av hur konstnärligt de här korgarna är gjorda. Man ska ha huvudet på skaft och vika påsarna rätt, för att få det så här snyggt.

Och på tal om att ha huvudet på skaft: Det här skulle jag aldrig i världen klara att skapa!

Tänk att kunna lägga de här spolarna på rätt sätt och få fram vackra spetsmönster. Hu, hu!

Och hur skulle man någonsin våga använda ett sånt här mästerverk, som säkert har tagit en evighet att göra?

Det fanns så mycket vackert att se på att jag blev alldeles yr i huvudet.

Porslinsmålning hör nog också till det som jag inte skulle klara av.

Keramiken och tavlorna, som fanns utställda har jag dessvärre inte tagit med här, för det skulle bli alldeles för långt inlägg då.

Det här var min absoluta favorit på utställningen. Det tog tre år att bygga den här på både trä- och metallkurser. Vilket tålamod och vilken skicklighet. Beundransvärt!

Härlig och inspirerande utställning och så bra att det finns hantverkskurser på medborgarinstituten.

Bra saker idag:
  • Sovmorgon och jag sov ända till klockan sju!

  • Var iväg till västra grannstaden och kunde överraska dottern med en snabbvisit.

  • Veckans sista arbetsdag är avklarad. Skönt.
Hoppas att ni får en fin fredag!










 












2 kommentarer:

Inge Ekholm blogg sa...

Vilken fin fin finfin utställning !!
👍🇫🇮👍

Inge sa...

Ja, verkligen. Tänk så många skickliga handarbetare det finns!