tisdag, november 21, 2023

Inga klappar åt vuxna

Igår kom det ett Whatsapp-meddelande från dottern: "Inga julklappar åt vuxna sen".  Höh, vad är nu det för sätt? Det är ju fuskis och inget roligt alls! Här har yngsta sonen och undertecknad hittat klappar åt var och en och haft riktigt roligt. Vi har varit ute i föredömligt god tid och vi tycker om att ge. Och nu ska då den glädjen tas ifrån oss. Men vet ni vad? Jo, jag tror vi struntar blankt i det där meddelandet och gör precis som vi själva vill. Det blir nog bra så.

Idag på dagen då jag satt här och jobbade på datorn, så knackade det plötsligt på dörren. Jag hade nog sett att nån gick förbi här utanför fönstret, men jag trodde att det var bisin min, som hade återvänt från grannbyn. De envisa knackningarna fortsatte, så jag masade mej iväg till ytterdörren och öppnade den lite försiktigt. Utanför stod en ung man, som sade att han kommer från Polen och att han är studerande i Finland. Hmmm... Jag fick inte en syl i vädret. Han hade tagit i hand och det var nära att jag redan i det skedet hade ryggat bakåt. Det är inte precis läge att hälsa med handskakningar just nu.
Han ville sälja nån slags träprydnadsföremål. Men jag tackade hastigt nej och drog igen dörren fort som sjutton. Lite synd är det kanske om honom, men jag vill inte se några Muminförfalskningar. Så det så!
Han rörde sig på cykel. Hoppas att det inte är alltför halt på vägarna.
När jag stängt dörren rusade jag in på toan och skrubbade händerna. Inte för att killen var från Polen, men för att jag inte vill ha bacillusker. De verkar finnas precis överallt just nu.

I kväll kom det ett Whatsapp-meddelande från Tyskland: "Jag är så slööö". "Välkommen till klubben", svarade jag, för inte är jag särskilt aktiv jag heller. Jag skyller på bristen på dagsljus och inte alls på masken, som kanske krupit in i ryggraden. Ni vet, latmasken!
Min moster ringde alltid till min mamma och sa att nu hade hon, mostern, tappat iiidas, alltså energin och orket att göra nånting. När de hade pratat färdigt var båda uppenbart glada och nöjda.

Själv skulle jag faktiskt kunna tänka mej att boa in mej i gungstolen och enbart sitta och glo på TV, helst nånting från Arenan, så att jag själv får bestämma vad jag ser på!

Bra saker idag:

  • Sovmorgon och jag var uppe redan halvåtta.

  • Idag på förmiddagen försökte jag vara lite ordentlig. Jag tog i bruk mitt nya konto = En ny PIN-kod. Jag tog också i bruk mobilappen = PIN-kod nummer två. Och så kollade jag betalkortets PIN-kod = PIN-kod nummer tre. Jag har alltså tre nya PIN-koder att komma ihåg! Vet inte hur det kommer att sluta.

  • Har klarat av höstterminens sista kvällsundervisning i västra grannstaden.

  • Hann sticka lite både på förmiddagen och på jobbet, dit jag anlände en hel halvtimme före kursstart.

  • När jag kom hem doftade det gott i hela huset av nystekta plättar. Tack till bisin min för det.
Önskar er alla en fin onsdag! 

Inga kommentarer: