torsdag, oktober 20, 2022

Ribbstickad herrmössa

Minns ni damen, som inte skulle göra annat i oktober än sticka sockor? Glöm det, för idag blev jag färdig med den här: 

Modell: Stickad herrmössa, Miehen pipo
Garn: Isoveli och Heijastus från Novita
Designer: Arja Viitala
Åtgång: 132 g
Stickor: Nr 6

Lätt att sticka och gick bra sen på sexans rundsticka. Skönt att vara färdig med beställningen.

Svårast i det här projektet var nog bollen på mössan. Den här kasserades. Den är för liten och ojämn, alltså inte rund. Bollen hörde inte till ursprungsmönstret, men var ett önskemål. Och det är ju just det som är så roligt när man stickar själv, att man liksom kan göra lite hur man vill och inte slaviskt behöver följa mönster.

Dom här plastmojängerna klarar jag inte alls av att använda vid bolltillverkningen. Använder två cirklar i papp, som jag själv ritar och klipper ut. Hur gör ni?

Ni må tro att jag saknade H när jag kämpade med bollarna. Vi fixade ju många bollar förra året. Den här av reflexgarn, alltså den bollen, som nu är fastsydd på mössan, den fixade nästyngsta sonen. Hoppas att mottagaren blir glad och inte är alltför hårdhänt med mössan!

Bra saker idag:
  • Långsam skön frukost.

  • Hann få undan lite småplock och diskmaskinen på innan jag körde iväg till jobbet i norra grannkommunen. Så trevligt där i den bästa av byar.

  • Har varit barnvakt åt Lillan nu på eftermiddagen och en del av kvällen. Vilken lycka. 
Önskar er en riktigt skön fredag.
Själv är jag ledig i morgon och tänker undvika allt som ser ut som jobb!




2 kommentarer:

Inge Ekholm blogg sa...

Det blev ju en verkligen fin pipo!!

Inge sa...

Tack! Nu får vi hålla tummarna att den passar.